Wanneer een bedrijf een grote verandering doormaakt, wordt er soms gekozen om extra kennis van buitenaf in te schakelen. Dat kan bijvoorbeeld door het volgen van een leiderschapstraining, maar bijvoorbeeld ook door het inzetten van een interimmanager. Die is gespecialiseerd in het leiden van een organisatie tijdens een overgangsperiode. Maakt uw bedrijf zo’n verandering door, en wilt u professionele hulp inschakelen? Wij vertellen meer over de werkzaamheden van de interimmanager.
De definitie van interimmanagement is ‘de snelle voorziening van senior executives om verandering en transitie te beheren.’ In andere woorden, wanneer een bedrijf een periode van grote veranderingen doormaakt, gaat de interimmanager aan de slag. Hij of zij blijft over het algemeen zo’n 3 tot 9 maanden in het bedrijf. Ze werken nooit voor langere periodes binnen een bedrijf. Het gaat altijd om een tijdelijke functie, of wanneer een bedrijf voorlopig geen andere geschikte persoon kan vinden om er vast te werken. Omdat deze managers veel kennis en ervaring hebben, kunnen ze meteen beginnen en hoeven ze niet ingewerkt te worden. Ze kunnen een cruciale strategie implementeren tijdens de overgang, een managementkloof dichten en de transitieperiode in goede banen leiden.
Een interimmanager heeft ontzettend veel toegevoegde waarde voor een bedrijf. Hij of zij kan snel, binnen enkele weken en soms al binnen enkele dagen, aan de slag. Ook hoeft de manager niet ingewerkt te worden. Bovendien zijn ze vaak overgekwalificeerd voor de functie, en zijn ze expert in leiderschap. Ze zijn niet betrokken bij de interne cultuur, en kunnen daarom objectief blijven. Ook hebben ze hierdoor vaak een originele visie. Ten slotte kunt u verwachten dat hij of zij altijd uiterst professioneel is. Kortom, wanneer uw bedrijf door een periode van veel verandering gaat, is het aan te raden om een interimmanager in te schakelen!